Om kampagnen 2016-12-01T10:41:02+00:00
Kender du Onkel Sven? Onkel Sven kender alle de rigtige energispareråd. Han har holdninger til alt - fra energisparemærkninger, temperaturen i din fryser til valg af pærer – og han er ikke bange for at dele ud af sine spareråd. Onkel Sven er energimissionær og temmelig stolt af det. Og så spiller onkel Sven en hovedrolle i SEAS-NVE’s nye kampagne, der skal lære os alle at bruge energien fornuftigt.

Brug energien fornuftigt med enkle spareråd

Kender du Onkel Sven? Onkel Sven kender alle de rigtige energispareråd. Han har holdninger til alt – fra energisparemærkninger, temperaturen i din fryser til valg af pærer – og han er ikke bange for at dele ud af sine råd. Onkel Sven er energimissionær og temmelig stolt af det. Og så spiller onkel Sven en hovedrolle i SEAS-NVE’s nye kampagne, der skal lære os alle at bruge energien fornuftigt.

Onkel Sven vil lære os at spare

Formålet med kampagnen er at få danskerne til at reflektere over, hvordan de bruger energien og tager udgangspunkt i en slags ”energimissionær”, Onkel Sven. Ham har de fleste af os har mødt: Han vil gerne lære os at spare på energien, for spares det skal der. Han er et symbol på tidligere tiders energisparekampagner, som tit appellerede til den dårlige samvittighed og måske efterlod et indtryk af, at alt energiforbrug mest var af det onde.

Kampagnens budskab er, at energibevidsthed er individuelt. Idealet er ikke at leve på en sten i bælgravende mørke – men at følge de råd, der giver mening i det liv, vi nu engang har valgt at leve.

Enkle spareråd med reel nytteværdi

SEAS-NVE har skabt et kampagneunivers med udgangspunkt i brugenergienfornuftigt.dk. Det indeholder både indsigter om danskernes vaner og holdninger til energiforbrug – og en række jordnære råd til energibesparelser i husholdningen.

”Vores oplevelse – som vi har fået bekræftet i en helt ny undersøgelse – er at mange danskere står af over for spareråd, som måske nok er konkrete, men som også kan være bøvlede i en travl hverdag”, siger SEAS-NVE’s kommunikationschef Rikke Harbo Trikker.

”De fleste af os har lært, at man skal slukke lyset, når man forlader et rum – og det er bestemt også fint. Men med elforbruget i moderne pærer er det faktisk ikke dét, der for alvor batter. Hverken privatøkonomisk eller i det store klimaregnskab. Det giver for eksempel langt mere værdi at huske at afkalke elkedlen eller at undgå et åbent køleskab med en vægelsindet teenager foran. Så når vi siger ”brug energien fornuftigt” er det både et forsøg på at rydde op i bedagede energiråd og et udtryk for, at gode råd ikke er universelle, men individuelle”, siger Rikke Harbo-Trikker.

Onkel Sven kommer på besøg til jul

Kampagnefilmen tager udgangspunkt i Familien Langvad – mor, far, teenagedatter og tvillingedrenge – og deres Onkel Sven, som kender alle spareråd, der findes, og ikke er bleg for at give dem videre. Onkel Sven kommer på besøg til jul.

”Vi kender alle sammen én som Onkel Sven, som mener at have opskriften på den rigtige måde at leve på. Og det kan være fint nok – men en gang imellem tager det overhånd. Hvilket er det, filmen er en kærlig skildring af,” siger Rikke Harbo-Trikker.

Fætter Andreas er tilbage som Onkel Sven

Fans af Klovn-universet vil lægge mærke til Roger Kormind, som er castet som Onkel Sven. Han blev i serien kendt for at skildre Fætter Andreas, som vel nok er én af tv-historiens mest irriterende figurer. Om han er lige så irriterende som Onkel Sven, må være op til den enkelte at vurdere.

Kommunikationsbureauet Radius har sammen med SEAS-NVE skabt kampagnen, som primært vil leve på sociale medier. Chimney har produceret filmen.

Læs mere om SEAS-NVE på www.seas-nve.dk